بیش از ۱۸۸ هزار زائر خارجی از مرزهای ایران وارد عراق شدند آبله میمونی در استان خوزستان شناسایی نشده است ۱۶۰ مرکز همسرگزینی در ۲۷ استان کشور مجوز فعالیت گرفتند خشکیدگی دائمی یا فصلی ۷۰ درصد تالاب‌های کشور تقویت هوش مالی فرزندان با تربیت اقتصادی در خانواده ضرب و شتم کارشناسان اورژانس در خراسان‌شمالی + عکس دلیل تاخیر پرواز مشهد - بغداد هواپیمایی سپهران چه بود؟ (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) هتل های نزدیک میدان امیر چخماق یزد ۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده فکر کردن زیاد به جای آن که کمک کننده باشد، ما را سردرگم می‌کند سرقت مرگبار طلا‌های زن مسن در چناران خراسان رضوی + عکس ایران یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در میزبانی از پناهندگان علائم بالینی بیماری التهاب یا گاستریت معده چیست؟ بار دیگر کمبود انسولین در داروخانه‌ها سلامتی بیماران دیابتی را نشانه گرفته است ۱۳ پروژه، آماده مولدسازی و تحول در آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی حریق یک خوابگاه دانشجویی در مشهد (۳۱ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همه چیز درمورد آبله میمونی| تشدید مراقبت در مرز‌های زمینی و هوایی خراسان رضوی برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک

  • کد خبر: ۲۴۶۴۸۹
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
همه چیز درمورد آبله میمونی| تشدید مراقبت در مرز‌های زمینی و هوایی خراسان رضوی برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص علائم، درمان و وضعیت ورود بیماری آبله میمونی به کشور توضیحاتی ارائه کرد.

 به گزارش شهرآرانیوز، طی روزهای گذشته نام بیماری آبله میمونی بین مردم می‌چرخد و نگرانی آنان را از ورود این بیماری به کشور و ابتلا افزایش داده است، این تفکر که کرونایی دیگر نظم زندگی‌ها را به هم بریزد، اذهان عموم را درگیر کرده است.

بر اساس آخرین آمار در کشور‌های آفریقایی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۵۰۰ نفر دچار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری شده‌اند و همین مرگ‌ومیر بالای آن برای مردم نگران‌کننده است، این درحالی است که هنوز برای این بیماری واکسن عمومی اعلام نشده است. هم‌اکنون آمار ابتلا در پاکستان به ۲۰ نفر رسیده است. با توجه به تردد زیاد، احتمال خطر شیوع آبله میمونی از طریق پاکستان و افغانستان در ایران وجود دارد.

شایان ذکر است که سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته برای بیماری آبله میمونی در سراسر جهان، هشدار اضطراری اعلام کرد؛ چون این بیماری از محدوده کشور‌هایی که وجود داشته، خارج شده و تقریبا در همه دنیا پخش شده است. 

با توجه به شرایط فوق با دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص علائم، درمان و وضعیت ورود بیماری آبله میمونی به کشور به گفت‌وگو پرداختیم.

نهبندانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص بیماری آبله میمونی، اظهار کرد: در خراسان رضوی ۴ مرز زمینی و یک مرز هوایی داریم. در همه مرزهایمان به‌ویژه در مرز دوغارون افغانستان و همچنین در مرز هوایی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تشدید مراقبت سندرومیک را برای بیماری امپاکس با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی از هفته گذشته افزایش داده‌ایم. برای زائرانی که به عتبات مشرف می‌شوند، دستورالعمل‌های اطلاع‌رسانی، پیشگیری و اقدامات مراقبتی را تأکید کرده و در اختیار همه کاروان‌ها قرار داده‌ایم که کسانی که به عتبات مشرف می‌شوند، مراقبت‌های لازم را علاوه بر سرخک و تب دنگی درخصوص امپاکس نیز انجام دهند. از طرفی مراقبت مرزی در تمام کشور با هم مرتبط است؛ یعنی اگر بیماری از مرز شلمچه و چذابه وارد کشور می‌شود، بلافاصله به دانشگاه محل سکونت فرد اطلاع داده می‌شود و قبل از اینکه فرد برسد، به اطرافیان او اطلاع‌رسانی و از آن‌ها نیز مراقبت می‌کنیم.

آبله میمونی چگونه منتقل می‌شود؟

وی افزود: بیماری آبله میمونی یکی از بیماری‌های بثوری تب‌دار است که مانند سایر بیماری‌های آبله هم از طریق تنفس و ترشحات تنفسی و هم از طریق ترشحات خود تاول و زخم‌ها منتقل می‌شود. به همین ترتیب بیماری آبله میمونی سرایت‌پذیری بالایی دارد. این بیماری اولین‌بار از میمون به انسان منتقل شد و بعد بین انسان‌ها در گردش قرار گرفت، در کشور‌های آفریقایی بیماری در سال‌های قبل هم شیوع داشت و هم‌اکنون از محدوده یک کشور گذشته و چندین کشور آفریقایی را فرا گرفته است. متأسفانه ۲۶ مردادماه امسال، پاکستان شناسایی چند مورد بیماری آبله میمونی را اعلام کرد که سابقه سفر از مبدأ خلیج فارس و امارات را داشتند. 

مرگ‌ومیر بالای آبله میمونی، نگران‌کننده است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همه بیماری‌های واگیری که از طریق ترشحات تنفسی و تنفس منتقل می‌شود، متأسفانه خطرپذیری بالایی دارند، گفت: این بیماری‌ها می‌توانند کودکان، سالمندان و افرادی را که ضعف ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دهند. آبله میمونی نیز چون غیر از انتقال از طریق ترشحات، امکان انتقال از طریق تنفس را نیز دارد، این خطر را دارد و اپیدمی و همه‌گیری آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. متأسفانه یکی از نگرانی‌هایی که برای این بیماری وجود دارد، این است که مرگ‌ومیر بالایی دارد؛ ۵ درصد در افراد بالغ و ۱۰ درصد در کودکان.

وی افزود: درمان علامتی است و از دارو‌های ضد تب، ضد خارش و... استفاده می‌شود که دوره تاول‌ها را کوتاه‌تر کنیم، اما درمان اختصاصی ندارد و بیشتر درمان علامتی دارد. اگر کسی به این بیماری مبتلا شود، بعد از بهبود ایمنی می‌یابد؛ اما نگرانی ما این است که افراد در حین ابتلا به سمت عوارض شدید و مرگ‌ومیر بروند. ویروس امپاکس کاملا مجزا از آبله مرغان است و ویروسی جداست. ایمنی به آبله مرغان باعث ایجاد ایمنی به امپاکس نمی‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: رعایت بهداشت فردی، خودداری از شرکت در تجمعات، خودداری از سفر به کشور‌ها و مناطق آلوده، رعایت آداب تنفسی به ویژه زدن ماسک به خصوص در گروه‌های پرخطر، شستن مرتب دست‌ها، تکمیل‌کردن سابقه سایر واکسیناسیون‌ها، با توجه به اینکه سرخک، آبله مرغان و... تقریبا علائم مشابه یکدیگر دارند، اگر فرد واکسیناسیون انجام داده باشد، تشخیص ابتلا به این بیماری برای ما راحت‌تر است، افرادی هم که با اتباع در تماس هستند، اگر دچار علائم شدند، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی برای بررسی و مراقبت مراجعه کنند.

نهبندانی در پاسخ به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر ورود این ویروس به کشور نرسیده است، اعلام کرد: مرکز مدیریت بیماری‌ها هم اعلام کرده است که ورودی نداشتیم، اما به ما دستور تشدید مراقبت در مرز‌های زمینی و هوایی و حتی جلوگیری از ورود افرادی که مشکوک به این بیماری هستند یا سابقه سفر به مناطق آلوده را دارند، داده شده است که در این صورت می‌توانیم از ورود آن‌ها به کشور جلوگیری کنیم که همین دستور به مرز‌های زمینی و هوایی خراسان رضوی هم صادر شده و در حال اجراست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->